Paintings
Drawings
Prints & books
Schilderijen
HENDRICK CORNELISZ VROOM -STORM
(1562 – Haarlem-1640)
Storm
Olieverf op doek, 98 x 183 cm
Gesigneerd: l. c. op 1e vlag: VROOM
Gedateerd: r. c. op 2e vlag: 1629
Herkomst:Frankrijk, particuliere verzameling
Een van een paar van twee. De kalme zee was in bruikleen bij het Nationaal Archief.
De storm was in bruikleen bij het Singer Museum voor de tentoonstelling ‘Weer en wind. Avercamp tot Willink (03.09.2019 t/m 05.01.2020)
Beide gesigneerd en gedateerd: VROOM 1629
Voor uitgebreide informatie zie: Brochure A very rare pair of Seascapes by HENDRICK CORNELISZ VROOM (1566 – Haarlem – 1640), Rob Kattenburg BV 2017
Brochure Kunstdanel Rob Kattenburg: Vroom, A very rare pair of Seascapes, Calm and Tempest
HANS SAVERY I – DE OOSTINDIËVAARDER ‘AMSTERDAM’ EN ANDERE OORLOGSSCHEPEN OP ZEE, ca. 1600
( Kortrijk ca. 1564 – na 1622 Haarlem )
De oostindiëvaarder ‘Amsterdam’ en een groot aantal Amsterdamse oorlogsschepen op zee, ca. 1600
Olieverf op paneel, 87.5 x 156 cm
Gesigneerd op baal m.o.: H. Savery
Literatuur: ; J. van Vliet, Willem van de Velde & Zoon, [tent. cat.] Amsterdam: Het Scheepvaartmuseum, 2021, pp. 93-95
Voorheen collectie van Rob Kattenburg
Aangekocht door het Nederlands Scheepvaartmuseum, Amsterdam
HENDRICK CORNELISZ. VROOM – Een Spaans galjoen in gevecht met twee Nederlandse schepen
(Haarlem 1566 – 1640)
Een Spaans galjoen in gevecht met twee Nederlandse schepen
Olieverf op paneel, 42.5 x 64 cm
Gesigneerd in vlag midden rechts: VROOM
Herkomst: Nederlandse particuliere collectie
Voorheen de collectie van Rob Kattenburg
Ontdek meer over Hendrick Cornelisz Vroom in zijn biografie.
HENDRICK CORNELISZ. VROOM – STRANDGEZICHT MET ZICHT OP SCHEVENINGEN
(Haarlem 1566 – 1640)
Strandgezicht met zicht op Scheveningen
Olieverf op paneel, 36.6 x 62.4 cm
Gesigneerd en gedateerd op het drijfhout rechtsonder: Vroom 1623
Herkomst: Netherlands, J. van Duijvendijk, Scheveningen, 1963
Voorheen Collectie Rob Kattenburg
Literature: L J. Bol, Die Hollandische Marinemalerei des 17. Jahrhundert, Brunswijk, 1973, p. 13, note 27; M. Russell, Visions of the Sea; Hendrick C. Vroom and the Origins of Dutch Marine Painting, Leiden, 1983, p. 155, fig. 138a; J. Giltaij en J. Kelch, Lof der Zeevaart, De Hollandse zeeschilders van de 17de eeuw, Rotterdam, 1996, pp. 90-1, no. 5, ïllustrated.
HENDRICK CORNELISZ. VROOM – Nederlandse en Spaanse oorlogsbodems in volle zee
(Haarlem 1566 – 1640)
Nederlandse en Spaanse oorlogsschepen op open zee
Olieverf op doek, 125 x 255 cm
Gesigneerd op achtersteven midden rechts: VROOM
Gedateerd: ca. 1628
Herkomst: Particuliere collectie, Amsterdam; bruikleen aan Westfries Museum, Hoorn, 1999-2011
Literatuur: Briels,Vlaamse schilders en het begin van Hollands Gouden Eeuw : 1585 – 1630, Antwerpen 1997, p. 177 (ill. 264); R.B. Prud’homme van Reine, Symbolische uitbeelding van de overwinningen van Jan Pieterszoon Coen op de Spanjaarden en Portugezen: een schilderij van Hendrick Corneliszoon Vroom, Amsterdam 1998.
Ex collectie Rob Kattenburg
Aangekocht door Peabody Essex Museum, Salem, USA
Ontdek meer over Hendrick Cornelisz Vroom in zijn biografie
HENDRICK CORNELISZ. VROOM – KALME ZEE
(1566 – Haarlem-1640)
Een kalme zee
Olieverf op doek, 98 x 183 cm
Gesigneerd: midden, op de 2e vlag: VROOM
Gedateerd: rechts van het midden, op de 3e vlag: 1629
Provenance: particuliere collectie Frankrijk.
Één van een paar van twee.
Beide gesigneerd en gedateerd: VROOM 1629
Tentoongesteld: De ‘kalme zee’ werd in bruikleen gegeven aan het Nationaal Archief, Den Haag voor de VOC tentoonstelling. (24.02.2017 -24.06.2018)
Daarnaast werd het schilderij ook in bruikleen gegeven aan de Koninklijke bibliotheek van België, Brussel voor de expositie ‘Breughel in zwart-wit’. (14.10.2019 t/m 16.02.2020)
Brochure Kunsthandel Rob Kattenburg: Vroom, A very rare pair of Seascapes, Calm and Tempest
CORNELIS CLAESZ. VAN WIERINGEN -DE SLAG OM GIBRALTAR, APRIL 25, 1607
(Haarlem ca. 1575 – 1633)
Zeeslag bij Gibraltar, 25 april 1607
Olieverf op paneel, 48.6 x 114.8 cm.
Tentoongesteld: Amsterdam, Scheepvaartmuseum, en Den Haag, Het Mauritshuis, Terugzien in Bewondering, 1982, nr. 95 Rotterdam, Museum Boymans van Beuningen en Berlijn. Gemäldegalerie im Bodesmuseum, Lof der Zeevaart. De Hollandse zeeschilders van de 17e eeuw, 1996-97, cat. no. 10
Ex collectie Rob Kattenburg
Aangekocht door het Nederlands Scheepvaartmuseum, Amsterdam
Literatuur:
L.J. Bol, Die Holländische Marinemalerei des 17. Jahrhunderts, Brunswick, 1973, p.30.
Den Haag, Het Mauritshuis, Terugzien in Bewondering, 1982, tent. cat. pp. 232-3, cat. no. 95.
M. Russel, Visions of the Sea. Hendrick C. Vroom and the origins of the Dutch marine Painting, Leiden, 1983, p.202, note 2.
G.S. Keyes, et. al., Mirror of Empire. Dutch Marine art of the seventeenth Century, The Hague, 1990, p. 428.
R.J.W.M. Brand, ‘Bedreven in de konst van shepen ende see. De marineschilderkunst van Cornelis Claesz. van Wieringen’, in Antiek, 30, 1995, pp. 201-3, ill. fig. 6.
J. Giltaij en J. Kelch, Lof der Zeevaart, De Hollandse zeeschilders van de 17e eeuw, Museum Boymans van Beuningen, Rotterdam, 1996-7, pp. 108-9, cat. no. 10, illustrated
S.P. Sigmond and W. Kloek, Naval battles and heroes in the Golden Age (Amsterdam, 2007), p. 39, illustrated, fig. 23.
CORNELIS CLAESZ. VAN WIERINGEN – DE INNAME VAN DAMIETTA VÓÓR 1628
(Haarlem c. 1575 – 1633)
De inname van Damietta, vóór 1628
Olieverf op paneel, 72.6 x 136.5 cm
Gesigneerd op vlag rechtsonder: CORNELIS W
Herkomst: Waarschijnlijk uitgevoerd als modello voor het schilderij in het Hoofdkwartier van de Clovenierschutterij, Haarlem vóór 1628; Collectie Cl. Vignat, Neuilly, Parijs 1953; bij Galerie Marcus, Parijs 1957; Nederland, particuliere collectie
Literatuur: E.J. Kalf, De ‘Val van Damiate’ of het moer van vergissingen, in: Haerlem jaarboek 1980; W. Loos, Willem Thybaut en een Haarlemse legende op Gouds kerkeglas, 1596, Spiegel Historiael, Vol. 17 (1982) pp. 213-220; W. van Anrooij, Middeleeuwse sporen van de Haarlemse Damiate-legende, 1993; R. J.W.M. Brand, “Bedreven in de konst van schepen ende see”. Cornelis Claesz. van Wieringen en de zeeschilderkunst aan het begin van de zeventiende eeuw, Pijnacker 1995; I. van Thiel-Stroman, Cornelis Claesz van Wieringen, in: Schilderkunst in Haarlem 1500-1850, Gent-Haarlem 2006, pp. 343-346; W. Frijhoff, Damiette appropriee, in: Revue du Nord, Vol. 88 no. 364 (jan-mrt 2006), pp. 7-42; J.J. van Moolenbroek, De ketting van Damietta, een Haarlems zaagschip en Willem I van Holland. Over de verwoording en standaardisering van een kruistochtmythe, in: Jaarboek voor Middeleeuwse Geschiedenis 14 (2011), Bussum 2012.
TOEGESCHREVEN AAN CORNELIS CLAESZ VAN WIERINGEN-SCHEPEN IN NOOD VOOR EEN ROTSACHTIGE KUST
(ca. 1575 – Haarlem – 1633)
Schepen in nood voor een rotsachtige kust
Olieverf op paneel, 41.5 x 95.7 cm
Circa 1610
Herkomst: Frankrijk, particuliere collectie
1 van 4 panelen
Deze nieuwe toevoeging aan het oeuvre van Cornelis Cleasz van Wieringen is een belangrijke ontdekking. Het is uiterst zeldzaam dat de vier panelen na 400 jaar nog bij elkaar zijn.
TOEGESCHREVEN AAN CORNELIS CLAESZ VAN WIERINGEN-DE BRAND VAN AMSTERDAM IN 1597
(ca. 1575 – Haarlem – 1633)
De brand van Amsterdam in 1597 bij de oude Sint Antoniuspoort, Gezien vanaf het IJ
Oilieverf op paneel, 41.5 x 95.7 cm
Circa 1610
Herkomst: Frankrijk, particuliere collectie
Eén uit een set van vier panelen
Deze nieuwe toevoeging aan het oeuvre van Cornelis Cleasz van Wieringen is een belangrijke ontdekking. Het is uiterst zeldzaam dat de vier panelen na 400 jaar nog bij elkaar zijn.
TOEGESCHREVEN AAN CORNELIS CLAESZ VAN WIERINGEN-DE NEDERLANDSE EN ENGELSE VLOOT IN GEVECHT MET OP DE VOORGROND TWEE ZEEMONSTERS
(ca. 1575 – Haarlem – 1633)
De Nederlandse en Engelse vloot in gevecht met op de voorgrond twee zeemonsters
Olieverf op paneel, 41.5 x 95.7 cm
Circa 1610
Herkomst: Frankrijk, particuliere collectie
Eén uit een set van vier panelen
Deze nieuwe toevoeging aan het oeuvre van Cornelis Cleasz van Wieringen is een belangrijke ontdekking. Het is uiterst zeldzaam dat de vier panelen na 400 jaar nog bij elkaar zijn.
TOEGESCHREVEN AAN CORNELIS CLAESZ VAN WIERINGEN- NEDERLANDSE SCHEPEN LADEN HOUT IN EEN NOORDELIJKE HAVEN
(ca. 1575 – Haarlem – 1633)
Nederlandse schepen laden hout in een noordelijke haven (zogenaamde ‘houthalers’)
Olieverf op paneel, 41.5 x 95.7 cm
Circa 1610
Herkomst: Frankrijk, particuliere collectie
Eén uit een set van vier panelen
Deze nieuwe toevoeging aan het oeuvre van Cornelis Cleasz van Wieringen is een belangrijke ontdekking. Het is uiterst zeldzaam dat de vier panelen na 400 jaar nog bij elkaar zijn.
TOEGESCHREVEN AAN AERT ANTHONISZ. GENAAMD VAN ANTUM-FEDERICO SPINOLA’S MISLUKTE POGING OM DE BLOKKADE VAN NEDERLANDSE SCHEPEN BIJ SLUIS TE DOORBREKEN, 26 MEI 1603
(Antwerpen 1580 – 1620 Amsterdam)
Federico Spinola’s mislukte poging om de blokkade van Nederlandse schepen bij Sluis te doorbreken, 26 mei 1603
Olieverf op doek, 138.2 x 244.7 cm
Herkomst: De Markgraven von Baden-Durlach, Karlsburg, Durlach; in 1688 overgebracht naar het Markgräfler Hof, Bazel, en daar via nalatenschap (Inventaris van 1688, nr. 363 “Eine grosse Seeslacht von vielen Galeeren”; Inventaris van 1773, nr. 261 “Ein grosses altes Stückauch eines Seeslacht praesentierend”) aan Markgraf Karl Friedrich von Baden-Durlach (1738-1811); verkoop ter plaatse, 11-16 juli 1808. Gekocht bij de verkoop door Peter Vischer-Sarasin (1751-1823); zijn Picture Catalogue, nr. 945) en vervolgens door rechtstreekse nalatenschap naar de vorige eigenaar.
Voorheen collectie Rob Kattenburg
Aangekocht door het Nederlands Scheepvaartmuseum, Amsterdam
Brochure Kunsthandel Rob Kattenburg: 1991 – Aert Anthonisz genaamd van Antum
JAN PORCELLIS-Scheepvaart op de Noordzee voor de eilanden Vlieland en Terschelling
(Gent, tussen 1583 en 1585 – Zoeterwoude 1632)
Scheepvaart op de Noordzee voor de eilanden Vlieland en Terschelling
Canvas gemonteerd op paneel, 102 x 158 cm.
Gemonogrammeerd op het wit van de vlag van de boeier aan de linkerkant: I P f
De restanten van het monogram zijn zichtbaar op de ton middenvoor op het schilderij: (J) P
Gedateerd: ca. 1625
Herkomst: Pierre Lapeyre collection (1820-1889), Chateau du Claux, Naucelles, Cantal; by descent, Val de Loire collection
Brochure Kunsthandel Rob Kattenburg: Jan Porcellis_Shipping on the North Sea
Tekeningen
TOEGESCHREVEN AAN MICHIEL COXIE – DE LANDING VAN SCIPIO AFRICANUS BIJ CARTHAGO, ca. 1555
(Mechelen 1499 – 1592)
Tapijtontwerp voor een wandtapijt met de Landing van Scipio op de kust van Afrika, ca. 1555
Gouache op papier, 248 x 257 cm
Literatuur: Hartkamp-Jonxis, Een geschilderd patroon voor een wandtapijt met de Landing van Scipio op de kust van Afrika uit het midden van de 16de eeuw, in: Bulletin van het Rijksmuseum 56(2008), pp. 82-101
Ex collectie Rob Kattenburg
Aangekocht door het Rijksmuseum, Amsterdam
CORNELIS CLAESZ VAN WIERINGEN – SCHEPEN IN EEN RIVIERMONDING, ca. 1616
(Haarlem c. 1575 – 1633)
Schepen in een riviermonding, ca. 1616
Pen, bruine inkt en grijs gewassen, 195 x 350 mm
Herkomst: Collectie Gerret Braamkamp, Amsterdam, mogelijk zijn veiling 31 juli 1771, lot 28 als C.J. v. Wieringe ( fl. 9,-); bij Pieter IJver, Amsterdam 1771; Veiling Rompel e.a. (R.W.P. de Vries), Amsterdam 14 april 1908, lot 67, herdruk (als M. Cock); Collectie Dr. Willem Anton Engelbrecht, Rotterdam 1940.
Literatuur: George S. Keyes, Cornelisz. Claesz. van Wieringen, in: Oud Holland 93 (1979), p. 43 no. 64; Ron J.W.M. Brand, “Bedreven in de konst van schepen ende see”. Cornelis Claesz. van Wieringen en de zeeschilder-kunst aan het begin van de zeventiende eeuw, Pijnacker 1995; I. van Thiel-Stroman, Cornelis Claesz van Wieringen, in: Paintings in Haarlem 1500-1850, Gent-Haarlem 2006, pp. 343-346.
JAN VAN GOYEN – RIVIERGEZICHT
(Leiden 1596 – 1656 Den Haag)
Riviergezicht
Zwart krijt en grijs gewassen, 17 x 27 cm
Gemonogrammeerd en gedateerd l.o.: vg 1653
Steile beboste oever waar vissersschepen aanleggen. Rechtsvoor een boerenwagen. In het midden zitten twee figuren aan de oever. Op de achtergrond een slot.
WILLEM VAN DE VELDE DE OUDE – DE NEDERLANDSE VLOOT OP ZEE
(Leiden 1611 – 1693 Londen)
De Nederlandse vloot op zee
Grafiet en grijs gewassen, 130 x 510 mm
Opschrift in pen en bruine inkt rechtsonder: Vandervelde
Herkomst: De 12e hertog van Northumberland
Wijlen Michael Robinson suggereerde dat deze spontane studie van alle soorten Nederlandse scheepvaart rond 1665 moet worden gedateerd.
WILLEM VAN DE VELDE DE OUDE – NEDERLANDSE SCHEPEN VOOR DE KUST
(Leiden 1611 – 1693 London)
Schepen voor de kust met links een bewapende Fluit, rechts van de Fluit een oorlogsschip (Fregat), in het midden op de voorgrond een Fluit en andere schepen, helemaal rechts een pier.
Pen in bruin op perkament, 26.7 x 42.7 cm.
Gesigneerd onder de steiger: W.v. Velde
Herkomst: De beroemde W.J.M Engelbrecht-collectie (rechtstreeks van de familie gekocht).
Tentoongesteld: Hoorn, Westfries Museum Hoorn, Op de rede van Hoorn, 25 mei-7 july 2002, [tent.cat.] p.6
Literatuur: Van de Velde drawings/ a catalogue of drawing in/ the National Maritime Museum/ made by/ The Elder and the Younger/ Willem van de Velde/ Vol. I no. 9 en 10 en Vol. II nr.746; J. van der Vliet, Willem van de Velde & zoon, [tent.cat.] Amsterdam: Het Scheepvaartmuseum, 2021, p.80.
WILLEM VAN DE VELDE DE OUDE – NEDERLANDSE VLOOT VOORAFGAAND AAN DE SLAG BIJ SOLEBAY
(Leiden 1611 – 1693 London)
Mei 28 – Juni 7, 1672. De Nederlandse vloot op zee voorafgaand aan de Slag bij Solebay
Zwart krijt, grijs gewassen op papier, correctie in pen en bruine inkt door de kunstenaar, 24.7 x 43.3 cm
Watermerk: Een deel van een cirkel
Herkomst: Europese particuliere collectie
WILLEM VAN DE VELDE DE OUDE – DE NEDERLANDSE VLOOT OP WEG NAAR DE SONT, 20 OKTOBER 1658
(Leiden 1611 – 1693 London)
De Nederlandse Vloot onder commando van Wassenaer Obdam op weg naar de Sont, 20 oktober 1658
Zwart krijt, gewassen in grijs op drie aaneengesloten bladen: 305 x 810 mm
Met inscriptie door Willem van de Velde I (rechtsboven):
Inde Noortzee op Sondag den 20 oct/ 1658 smorgens mooij weer eer wij/ bij Schagen quamen.
(Op de Noordzee kwamen wij des morgens met goed weer in de buurt van Schagen
op zondag 20 oktober 1658).
Herkomst: Nederland, particuliere collectie
Literatuur: vgl: G.L. Grove [ed.], Journalen van de Admiralen Van Wassenaer-Obdam (1658/59) en De Ruyter (1659/60),Amsterdam 1907, p. 13, pp. 154-155, 227.
WILLEM VAN DE VELDE DE OUDE – NEDERLANDSE SCHEPEN VOOR DE KUST ca. 1653
(Leiden 1611-1696 London)
Nederlandse schepen voor de kust met vissers vanaf een steiger op de voorgrond, ca. 1653
Zwart krijt, op drie samengevoegde vellen papier, het hoofdblad met het watermerk IHS met een kruis, 281 x 548 mm
Verzamelaarsmerk ‘B’ (verso)
Herkomst: Anonieme verkoop, Christie’s, Londen, 11 december 1979, lot 308; Nederland, particuliere collectie
WILLEM VAN DE VELDE DE OUDE – PORTRET VAN DE ‘GOUDEN LEEUW’
(Leiden 1611 – 1693 Londen)
Portret van de ‘Gouden Leeuw’
Potlood en grijs gewassen, 25.3 x 26 c
Herkomst: Collectie J. Mac Gowan IMG Lugt nr. 1496, gedateerd ca. 1800
Privé collectie Rob Kattenburg
Literatuur: M.S. Robinson, Van de Velde Drawings- A catalogue of drawings in the National Maritime museum made by The Elder and the Younger Willem van de Velde, Cambridge 1973, Volume I, illustratie no. 312 (plate 64) p. 314, p. 69 en p.149; The Willem van de Velde drawings in the Boymans van Beuningen, [mus.cat], Rotterdam: Museum Boymans van Beuningen, 1979, Vol. III, aft. 120 (MB1866/T299, p.96; M. Russel, Willem van de Velde de Jonge- Het IJ voor Amsterdam met de Gouden Leeuw, Bloemendaal, 1991.
WILLEM VAN DE VELDE DE OUDE – DE WATTE CONVOYER (WADCONVOOIER) ‘VALCK’
(Leiden 1611 – 1693 Londen)
De Watte Convoÿer (wadconvooier) ‘Valck’ begeleidt een kleine vloot van Wijdtschepen naar de haven van West Terschelling.
Pentekening (ganzenveer) en bruine inkt op ivoorkleurige geprepareerde tafelet, 20.6 x 30.3 cm
Gesigneerd l.r. … V.Velde
Gedateerd: ca. 1645
Herkomst: Nederlandse particuliere collectie
Literature: Leeflang & G. Luijten, exhib. cat. Hendrick Goltzius (1558-1617), Drawings, Prints and Paintings, Rijksmuseum, Amsterdam, The Metropolitan Museum of Art, New York, The Toledo Museum of Art, Toledo (Ohio) USA p.72, nos. 20 and 21, p. 74, nos. 23 and 24.
WILLEM VAN DE VELDE DE JONGE – PORTRET VAN HET ENGELSE JACHT DE ‘PORTSMOUTH’
(Leiden 1633 – Greenwich 1707)
Portret van het Engelse jacht ‘Portsmouth’
Potlood en grijs gewassen, 28.3 x 49.2 cm, ca. 1670
Watermerk: Gekroonde lelie boven 4WR, IHS boven IR.
Literatuur: M.S. Robinson, Van de Velde Drawings, A Catalogue of Drawings in the National Maritime Museum. Cambridge 1973, p. 206, nr. 18
Herkomst: United Kingdom, particuliere collectie
WILLEM VAN DE VELDE DE JONGE – PORTRET VAN HET JACHT VAN JOHAN MAURITS VAN NASSAU-SIEGEN
(Leiden 1633 – Greenwich 1707)
Portret van het jacht van Prins Johan Maurits van Nassau-Siegen
Papier, zwart krijt en grijs gewassen, 29.5 x 40 cm.
De tekening van dit rijk versierde jacht is meesterlijk weergegeven en is te dateren rond 1660.
Herkomst: Collectie Auguste Normand, Le Havre; Douwes Fine Art, Amsterdam, 1970; Koetser, Londen, 1974; Privécollectie Amsterdam
Literatuur: Bert Thissen, Der Hof des Fürsten Johann Moritz von Nassau-Siegen in den Jahren 1669-1679, in: Gerhard Brunn ed., Feld war die Welt. Johann Moritz von Nassau-Siegen (1604-1679), Munster 2008, p. 247ff; E. van den Boogaart, Johan Maurits van Nassau-Siegen, 1604-1679. A humanist prince in Europe and Brazil, Den Haag 1979; Guido de Werd, Soweit der Erdkreiss reicht. Johann Moritz von Nassau-Siegen, Kleve 1979; M.S. Robinson, Van de Velde drawings. A catalogue of drawings in the National Maritime Museum made by the Elder and the Younger Willem van de Velde, 2 Vols., Cambridge 1974; G.C.E. Crone, De jachten der Oranjes. Historisch en scheepstechnisch overzicht van de jachten der stadhouders en vorsten van het huis van Oranje- Nassau vanaf het einde der 16de eeuw, Amsterdam 1937; C.G. ’t Hooft, Een geschenk van Amsterdam aan Karel II van Engeland in 1660, in: Jaarboek Amstelodamum 1921, Amsterdam 1921; Ludwig Driesen, Leben des Fürsten Johann Moritz von Nassau-Siegen, Berlin 1849; Nicolaes Witsen, Aeloude en hedendaegsche scheeps- bouw en bestier, Amsterdam 1671; Abraham de Wicquefort, Verhael in forma van Journael van de reijs ende ’t vertoeven van Carel II, The Hague 1660.
Er is uitgebreide informatie beschikbaar
WILLEM VAN DE VELDE DE JONGE – DE ‘BRITANNIA’ EN ANDERE ENGELSE EN NEDERLANDSE OORLOGSSCHEPEN OP ZEE
(Leiden 1633 – 1707 Greenwich)
De ‘Britannia’ en andere Engelse en Nederlandse oorlogsschepen op zee
Bruine inkt op papier, met kleine zelfcorrecties in zwarte inkt door de kunstenaar, 18.7 x 30.4 cm
Gesigneerd met initialen en gedateerd rechtsonder: W.V.V. f 1705
Met verzamelaarsstempel linksonder: CR
Watermerk: comp. nr. 1795 – 1676. Fly-leaves in SPEED’S Atlas. Oude band-Hodgeson
Herkomst: Europese particuliere collectie
Literatuur: Cf; M.S. Robinson, The English ship Brittania at sea in a moderate breeze with yachts saluting. Van de Velde. A catalogue of the paintings of the Elder and Younger Willem van de Velde. Vol. II pp. 948-951., London 1990.
Grafiek & Boeken
FRANS HUYS naar PIETER BRUEGHEL DE OUDERE- OORLOGSSCHIP MET DE INSCRIPTIE ‘DIE SCIP 1564’.
(Antwerp 1522 – 1562 / probably Breda c. 1528 – 1569 Brussels)
Warship with the inscription ‘Die Scip 1564’
Engraving, condition I of II, 24.1 x 19.3 cm.
Published by Hieronymus Cock (Hollstein III, p. 265, no. 98
Literatuur: F.W.H. Hollstein, Dutch and Flemish Etchings Engravings and Woodcuts -ca. 1450-1700, Vol. III, no. 98, pp. 262-264, with fig. (first state). Elly Bos and Maartje de Haan, The Empire of Neptune: Maritime Printmaking around the Golden Age, p. 14, cat. no. 2. Rotterdam 1996.
Irene de Groot and Robert Vorstman, Sailing ships – Prints by the Dutch masters from the sixteenth to the nineteenth century , Published in cooperation with the Rijksprentenkabinet, Amsterdam, Maarssen 1980, no. 1, with image of this first state. Muller 418 As (8). Van Bastelaer 98. De Ramaix, Lebeer 41. Laurens J. Bol, Die höllandische Marinemalerei des 17. Jahrhunderts , p. 5 with fig. Braunschweig 1973.
FRANS HUYS naar PIETER BRUEGHEL I – DRIE OORLOGSSCHEPEN IN EEN STORM
(AntwerpEN1522 – 1562)
Drie oorlogsschepen in een storm
Gravure, staat I van II, 24.1 x 19.3 cm
Gesigneerd in de plaat l.o.: ‘f.h. bruegel‘ en in de marge r.o.: ‘.Cum.privileg.’
Literatuur: Muller 418 As(6). Van Bastelaer 105. De Ramaix, Lebeer 48. F.W.H. Hollstein, Dutch and Flemish Etchings Engravings and Woodcuts –ca. 1450-1700, Volume III, nr. 105, pp. 262-264, met afb. (tweede staat). I. de Groot en R. Vorstman, Zeilschepen – Prenten van de Nederlandse meesters van de zestiende tot de negentiende eeuw, Uitgegeven in samenwerking met het Rijksprentenkabinet te Amsterdam, Maarssen 1980, nr. 4, met afbeelding van tweede staat. Het rijk van Neptunus – Maritieme prentkunst rond de Gouden Eeuw, [tent.cat] Maritiem Museum ‘Prins Hendrik’ Rotterdam 21.12.96-31.03.97,nr. 4, p.16.
JOHANNES STRADANUS (JAN VAN DER STRAET)-De ontdekking van Amerika
(Brugge 1523 – 1605 Florence)
De ontdekking van Amerika
Vier genummerde platen, elk ca. 212 x 282 mm.
Gegraveerd door Adriaen Collaert
Eerste editie, complete set
Staat I/III (1)
Staat II/III (2 & 3)
Staat I/II (4)
Uitgegeven door Philips Galle, Antwerpen, ca. 1589
Heruitgegeven in 1592 ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van Columbus’ ontdekking van de Nieuwe Wereld
LUCAS JANSZOON WAGHENAER (VAN ENCHUIJSEN) – EERSTE KAART VAN EUROPA
(Enkhuizen, 1533/1534 — aldaar, 1605/1606)
Eerste kaart van Europa door L.J.Waghenaer, 1583
Gravure 55.5 x 39.2 cm
Generale Paschaerte van Europa soe verre die Zeecusten ende Navigatien streckende zijn, gepractizeert Doer Lucas Jansz Waghenaer vã Enchuuse / Met Prívilegíe tot 10 Jaren.
Gesigneerd: Joannes à Doetecum. F. en gedateerd 1583
Literatuur: Dr. Ir. C. Koeman, Atlantes Neerlandici Vol. IV, Amsterdam, p. 465 to 467 and p. 472 K. 1A, 81. N. Israel, Theatrum Orbis Librorum, p. 78 to 84, illustration p. 81.
Een mooie en zeer zeldzame oud gekleurde kaart, gedateerd 1583.
HANS REM EN WILLEM JANSZ. [BLAEU]-De nederlaag van de Spaanse vloot tegen een gecombineerde Hollands-Engelse scheepsmacht, 3 / 4 oktober 1602.
HANS REM, graveur
(Antwerpen ca. 1567 – ca.1620 Amsterdam)
Koper gravure op 3 bladen, elk blad meet 540 x 410 mm
(Uitgeest of Alkmaar 1571 – 1638 Amsterdam)
De nederlaag van de Spaanse vloot tegen een gecombineerde Hollands-Engelse scheepsmacht, 3 / 4 oktober 1602.
Kopergravure in 3 bladen (54 x 41 cm. elk), Staat II / II
Johannes Remius. | Inventor Andoverpianus | Cum gratia et Priuilegio.
Amstelodami | Excudit Wilhel. Ianz: Sub Signo | Solarii deaurati
Onderaan: een Latijns vers in 107 regels door Richardus Lubbaeus.
Linksonder: opdracht in zes regels aan de Staten Generaal en Prins Maurits door Hans Rem.
Gemonteerd onder de prent: een anoniem en ongedocumenteerd Nederlands vers in 44 strofen.
Watermerk: Heawood 3195‐3198
Herkomst: Nederland: ’s Gravenhage, Meijer‐Elten, 1962. Wassenaar, particuliere Collectie.
Hans_Rem_1602_Defeat_of_Spanish_Galleys
WILLEM JANZSOON BLAEU – HET LICHT DER ZEE-VAERT
(Uitgeest/ Alkmaar 1571 – 1638 Amsterdam)
In eigentijdse bruine kalfsbinding met 42 grafieken. 255 x 290 mm.
Het Licht der Zee-vaert daerinne claerlijck beschreven ende afghebeeldet werde, alle de Custen ende Havenen, vande Westersche, Noordsche, Oostersche ende Middelandsche Zee’n, 1630.
Deze editie uit 1630 is de laatst bekende voorgaande Nederlandse editie van het Licht der Zee-vaert, gedrukt door Blaeu en is slechts in 2 exemplaren bekend.
Referenties: Koeman: Atlantes Neerlandici, deel 4, M.BL7. Deze editie is zeer zeldzaam; Prof. Koeman noemt slechts twee exemplaren. Dit exemplaar en één in de Koninklijke Bibliotheek van Stockholm.
WILLEM JANSZ. BLAEU – Nova et Acurata Totius Europa: Tabula
(Uitgeest/ Alkmaar 1571 – 1638 Amsterdam)
Nova et Acurata Totius Europa: Tabula
Papier gemonteerd op linnen, eigentijds handgekleurd, 118.5 x 166.7 cm
Gecombineerde techniek: gravure, ets en boekdruk
Papier op canvas, oud gekleurd, 118.5 x 166.7 cm
Gesigneerd: Auct: Guil: Ianssonio Amsteldami
Te dateren tussen 1612 en 1624
Aangekocht door de John Nurminen Foundation, Helsinki (Finland)
CLAES JANSZ. VISSCHER EN PIETER JACOBSZ. BAST-Gezicht op Amsterdam vanaf de Noordelijke IJ-oever
Claes Jansz. Visscher (Amsterdam 1586 – 1652)- Pieter Bast (Antwerpen ca. 1570 – 1605 Leiden)
Gezicht op Amsterdam van de noordzijde van het IJ.
Ets en gravure op 4 samengevoegde bladen, 255 x 1120 mm
Gemonogrammeerd: linksonder ‘CIV’ (in spiegelbeeld) en ‘HA’ voor Herman Allertsz Coster
Datum: 1611
Gepubliceerd : Amsterdam
Er zijn slechts 9 exemplaren gedocumenteerd.
Herkomst: Frankrijk, particuliere collectie
Ex collectie Rob Kattenburg
Aangekocht door het Metropolitan Museum New York (USA)
Uiterst zeldzaam panorama van Amsterdam, bestaande uit twee centrale bladen van Pieter Bast gepubliceerd in 1599, die Claes Jansz. Visscher aanzienlijk veranderde en waaraan hij nog twee bladeren toevoegde, waardoor een panorama ontstond dat in alle opzichten het belang van Amsterdam (en Nederland) als het belangrijkste handelscentrum van de wereld viert.
Literatuur: F. Muller, Ned. Historieprenten IV, suppl. no. 1285c; R.W.P. de Vries, Amsterdamsche stadsgezichten, Amsterdam, 1913, cat.no. 4, pp. 7-8; C.P. Burger Jr., ‘Amsterdam in het einde der zestiende eeuw’, in Jaarboek Amstelodamum, Vol. 16, 1918, pp. 74-76 and 91-101; Exh. Fodor 1932 no.19; Atlas van Stolk, 1280; A.E. d’Ailly, Repertorium van de profielen der stad Amsterdam en van de plattegronden der schutterswijken, Amsterdam, 1953, cat.no. 17, pp. 20-21; B. van ‘t Hoff, ‘Grote stadspanorama’s gegraveerd in Amsterdam sedert 1609’, in Jaarboek Amstelodamum, Vol. 47 (1955), cat.no. 1c, pp. 81-131; Maria Simon, Claesz Jansz Visscher. Inaugural- Dissertation, Freiburg i. Br., 1958, cat.no. 160, pp. 170-73; George Keyes, Pieter Bast, Alphen aan den Rijn, 1981, no. 8, pp. 19-24; Irene de Groot & Robert Vorstman, Sailing Ships, Maarssen, 1982, no.20; Hollstein 125; Boudewijn Bakker [ed.], Het aanzien van Amsterdam. Panorama’s, plattegronden en profielen uit de Gouden Eeuw, Bussum/ Amsterdam 2007, no. 60, pp. 259-260.
ANTHONIE JACOBSZ. genaamd THEUNIS LOOTSMAN- PASCAARTE VAN ALLE DE ZEE-CUSTEN VAN EUROPA, 1654
(Amsterdam ca. 1606/7 – 1650)
Pascaarte van alle de Zee-Custen van Europa, 1654
Kopergravure op vellum, handgekleurd, 690 x 890 mm
In cartouche: pascaarte Van alle de Zee-Custen van europa. Nieulijcx beschreven door Anthony Iacobßen. Men vintse te coop tot Amsterdam. Op’t Water in den Loots Man.
Schaal: 1:8.200.000
Herkomst: Duitsland, particuliere collectie Dresden
Gedocumenteerde exemplaren:
Amsterdam, Scheepvaartmuseum, inv. nr. A.2535
Rotterdam, Maritiem Museum, inv. nr. WAE474
Een zeer zeldzame kaart van Europa op perkament. Er zijn slechts twee gedocumenteerde exemplaren van de Lootsman editie bekend
Literatuur: S. de Meer, Het Zeekaartenboek, Zutphen 2007; Koeman; W.W. Ristow, Nautical charts on vellum in the Library of Congress, Washington D.C. 1977; M. de Meyer, De volks- en kinderprent in de Nederlanden van de 15e tot de 20e eeuw, Antwerpen/Amsterdam 1962; W. Voorbeijtel Cannenburg, A Dutch Chart that Survived the Ages, in: Imago Mundi, no. 4 1948, p. 63; D. Bierens de Haan, Bibliographie Néerlandaise, Rome 1883, p. 139.
REINIER NOOMS ALIAS ZEEMAN – DIVERSE SCHEPEN EN GEZICHTEN OP AMSTERDAM, CA. 1652-1654
(1623/4 – 1664 Amsterdam)
Diverse schepen en gezichten op Amsterdam, deel I, II & III c. 1652-1654
DEEL I, II & III
Verscheÿde Schepen en Gesichten van Amstelredam, Naer t leven getekent en opt Cooper gebracht, door Reinier Nooms, alÿas Zeeman
Danckerts. Exec:
Titelpagina en elk elf genummerde platen
Ets en drogenaald ca. 13.4 x 24.5 cm
Een uitzonderlijk tweede staat van vier met het adres van Cornelis Danckerts
Herkomst: Collectie Prins Franz I von Liechtenstein, 1853-1939
HARUMI SHIBUKAWA-Tenmon Bun’ya no zu-Japanse sterrenkaart
(Kyoto 1639 – 1716)
Tenmon Bun’ya no zu.
Houtsnede op Japans papier met contemporaine zijden randen, 104 x 55cm.
Gedateerd: 1677
Gedocumenteerde exemplaren:
Science Museum, London
Museum of Science, Osaka
Prefectural Museum, Yamaguchi
Oorspronkelijke uitgave uit 1677 van de eerste Japanse hemelkaart.
Een uitvoerige beschrijving is op aanvraag beschikbaar.
Literatuur: Steven L. Renshaw & Saori Ihara, The Biographical Encyclopedia of Astronomers (New York, 2007), part 27, 1270; Kazuhiko Miyaijma, Japanese Celestial Cartography in: History of Cartography II (Chicago/London, 1994), p. 586 u. 588 ff. With ill. 14.6; Masayoshi Sugimoto & David L. Swain, Science and Culture in Traditional Japan (Cambridge/London, 1978), ill. 27, DSB XII, 403 f.; Shigeru Nakayama, A History of Japanese Astronomy: Chinese Background and Western Impact (Cambridge, 1969); Nishiuchi Masaru: Shibukawa no kenkyu [A Study of Shibukawa Harumi] (Tokyo: Kinsesisha, 1940).
PETRUS SCHENK I – DE VIER CONTINENTEN
(Eberfeld 1660 -1711 Leipzig)
De Vier Continenten
Set van vier wandkaarten van de vier continenten, elk op negen samengevoegde bladen:
Het bovenste deel met titelrand op twee bladen, de kaarten van de continenten op twee bladen met decoratieve cartouches en vijf bladen met verschillende havengezichten in het onderste deel.
Kopergravures op papier met originele kleuring opnieuw gemonteerd op dun Japans papier.
Totale afmetingen: 830 x 945 mm.
Amsterdam: Petrus Schenk, ca 1706
De uitgebreide cartouches zijn ontworpen door Philip Tideman en gegraveerd door Willem van Gouwen, die beiden in de jaren 1680 voor Visscher werkten.
De kaarten zijn grotendeels afgeleid van Jan Mathysz’ set van de continenten, gepubliceerd rond 1655, die op hun beurt gebaseerd waren op Joan Blaeu’s wereldkaart van 1648 (Shirley 371).
De wandkaart van Europa is het enige bekende exemplaar.
Van de kaart van Amerika, een van Azië en een van Afrika zijn slechts 3 exemplaren bekend.
Dit is de enige bekende complete set van de vier continenten door Petrus Schenk.
Herkomst: Spanje, particuliere verzameling
Literatuur: Koeman: Atlantes Neerlandici, vols. III, p.107, after 1706, is the address on the ‘Vijgendam’ in Samsons Atlas. Krogt, p. van der. ‘Advertenties voor kaarten, atlassen, globes [&c.]’. Ill. 195, p. 50. “1702, 30 mei/ t’Amsterdam by P. Schenk, op de Beurssluys, zyngedrukt en te bekomen: Hecatompolis, of 100 voorname steden des werelds … Nog alle de Kaerten van Italie in ‘t geheel en in deelen. Nog de vier deelen der wereld, zeer naeukeurig uitgewerkt, ware onder Asia zeer net is uytgebeeld volgens de allerbeste aftekeningen. Nog een Kartesiaensche Kaert der Hemispherien of Halfronden. En eyndelyk nog een kleyne Atlas van 27 Kaerten van Sanson, afgezet voor 6 gulden. Alles uytgegeven met Privilegie.’’ The set of the four continents will be published in the upcoming publication of Wall Maps by professor G. Schilder in collaboration with the University of Amsterdam.
Brochure Kunsthandel Rob Kattenburg: Petrus Schenk-De Vier Continenten
Scheepsantiek
WILLEM JANSZ BLAEU – EEN UITZONDERLIJK EN ZELDZAAM PAAR 9-INCH AARD- EN HEMELGLOBE
(Uitgeest/ Alkmaar 1571-1638 Amsterdam)
EEN UITZONDERLIJK EN ZELDZAAM PAAR 9-INCH AARD- EN HEMELGLOBE.
Amsterdam, gedateerd 1602, maar gepubliceerd na 1621
Aardglobe
Diameter: 23 cm (9 inch)
Staat : III
In cartouche:
Productienummer: 4
Hemelglobe
Diameter: 23 cm ( 9 inch.)
Staat: II
In cartouche :
Productienummer: 12
De globes zijn gemonteerd op hun originele vierpotige, gezwarte eikenhouten Nederlandse standaards, die de houten horizonring ondersteunen. Deze is bekleed met papier met kopergravure en heeft een geverniste toplaag. De poten zijn verbonden door twee dwarsbalken die een cirkelvormige sokkel dragen met een centrale steun voor de meridiaanring.
Herkomst:
Frankrijk, particuliere collectie
REFERENTIES: Dekker, E., Globes at Greenwich: a Catalogue of the Globes and Armillary Spheres in the National Maritime Museum, Greenwich, Oxford & Greenwich 1999, pp. 278-285.; Krogt, P. van der, Globi Neerlandici: the Production of Globes in the Low Countries, Utrecht 1993, pp. 501-505.; Krogt, P. van der, Old Globes in the Netherlands, Utrecht 1984, pp. 58-60.; Ibidem, pp. 4 en 6 (2).; Pelletier, M., Cartographie de la France et du monde de la Renaissance au siècle des Lumières, Paris 2001; Pelletier, M., ‘Les Globes dans les collections françaises aux XVIIe et XVIIIe siècles‘, in ibidem, pp. 30-44; Stevenson, E.L., Terrestrial and Celestial Globes, 2 vols., New Haven 1921, vol. 2, pp. 27-30.
IR. F. BAAY – MODEL VAN DE HALVE MAEN
MODEL VAN DE ‘HALVE MAEN’
Scheepsmodel, 91.5 x 96 x 29.5 cm
Literatuur: De ontdekking van Manhattan, Henry Hudson, zoals beschreven door Robert Juet van Limehouse. Hoorn 2009; Henry Hudson’s Reize onder Nederlandsche Vlag, 1609. Van Linschotenvereeniging, XIX. ’s Gravenhage 1921.
Extensive documentation available
GERARD EN LEONARD VALK-AARD- EN HEMELGLOBE
(Gerard , Amsterdam 1652 – 1726 Amsterdam
Actief in Amsterdam 1670 – 1726, tijdelijk in Londen (1678?)
(Leonard, Londen 1675 – 1746 Amsterdam (?))
De Aard Globe, in cartouche: Cosmotheore, Cælesti nostro Globo, Par, et plane Novus,
Hic Terrestri Ut ex isteret; …
Amstelredami,
Ao; 1700
Cum privilego
De Hemel Globe, in cartouche: Uranographia Caelum, omne hic complectens; …
et ad annum 1700 completum
MAGNO ab HEVELIO; …
GER, et LEON VALCK,
Amstelædamenses
Cum Privilegio
Van deze tweede staat zijn er wereldwijd slechts drie paar bekend. De aardglobe en hemelglobe beide gedateerd 1700
Literatuur: V.d. Krogt, Advertenties 179; V.d. Krogt, Globi Neerlandici, Val 1, no. 13 (dit paar, een van de 3 in staat 2); V.d. Krogt, Old Globes in the Netherlands, Val 16 & 19 (dit paar); cf. Yonge, Cat. Early Globes in the United States, p. 62, niet in Dekker, Globes at Greenwich.
Een paar aardse en hemelglobes, 23 cm in diameter, gegraveerd door Gerard Valk in 1700 en in hun huidige tweede staat uitgegeven door hem en zijn zoon tussen 1711 en 1726; in hun originele stand met ronde houten horizon ringen bedekt met bedrukt papier, ondersteund door vier poten, en messing meridiaan ringen ondersteund door een enkele zuil. Oud gekleurd en de sterren zijn met goud geaccentueerd.
EEN CONTEMPORAIN VOLLEDIG ROMPMODEL VAN HET NEDERLANDSE 36 STUKS KANONNEN TELLENDE KOOPVAARDIJFREGAT ‘MERCURIUS’ (1747)
Gebouwd door Paulus van Zwijndregt (1681-1749) op de admiraliteit van Maazewerf, Rotterdam Totale afmetingen: 148 x 172 x 77,5 cm
De ‘Mercurius’ wordt beschouwd als het mooiste Nederlandse 18e-eeuwse model dat zich nog in particuliere handen bevindt. De beruchte scheepstimmerman Paulus van Zwijndregt, afkomstig uit een belangrijke scheepsbouwers dynastie, deed veel moeite om zijn ideale schip te bouwen. Jaren van vakmanschap waren ermee gemoeid.
In zijn uitgesproken kwaliteit, superieure verfijning en perfecte staat kan het alleen worden vergeleken met een dozijn andere eigentijdse modellen die allemaal in museumcollecties worden bewaard.
Schaal 1: 28,5. Gebouwd plank op frame, de drie wrangen zijn zwart geschilderd, tussen de bovenste wrangen het bovendek dat doorboord is voor 22 kanonnen. 10 kanonnen zijn geplaatst op het achterdek, nog eens 4 op het voorschip. De romp is wit geschilderd onder de waterlijn, groen boven de hoofdrail. Het model is zeer fijn afgewerkt met vele voorbeelden van verfijnd vakmanschap; de treeplanken en kopspanten zijn gesneden en goud geschilderd, met ondersteuning van een gesneden leeuwenfiguur, in de kopspanten aan beide zijden geflankeerd door een gehelmde Mercuriusfiguur, mannelijk hoofdfiguur gesneden kieuwen aan de basis van de rails, alle figuren zijn goud geschilderd. De spiegel en kwartieren zijn rijk gesneden en gedetailleerd in goud met met mica ingelegde ramen. Een groen vaandel draagt de inscriptie ‘Mercurius anno 1747′. De dekken zijn volledig beplankt met handgemaakte spijkers, en gedetailleerd met gemerkte ijzeren ankers, pin en fife rails, bel met klokkentoren, relingen, ladders, kanonnen getuigd op wagens, luik, kompas, wiel, deuren en ramen op de dekhutten en tal van andere details. Drie masten, de bezaan getuigd met een lateen spankerligger, dwarsbalken, toppen en bomen, staand en lopend want. Professioneel getuigd in het midden van de twintigste eeuw met handgemaakte geslagen touwen. Alle zeilen zijn geslingerd en op het achterschip wappert een zijden Hollandse driekleur, getooid met het VOC-embleem van de Amsterdamse VOC-kamer. Op de vlag die aan de hoofdmast wappert de Statenleeuw die een pijlenschoof vasthoudt en een banier met het vaandel van de admiraliteit. Getoond op een houten wieg.
De romp meet 114 x 36 x 16 cm.
Herkomst: Gebouwd door Paulus van Zwijndregt om te worden onderzocht door stadhouder Willem IV en het admiraliteitsbestuur, 1747, daarna te zien in de Westelijke Raadskamer in het Admiraliteits- of Prinsenhof, Amsterdam; collectie M.F. (Frits) Enthoven, Amsterdam; zijn verkoop, A. W. M. Mensing & fils, Frederik Muller & Cie, Amsterdam, 26 oktober 1932, lot XI (afb. als XII); aangekocht door P. Brandt voor Stichting G. Rib- bius Peletier, Linschoten (fl. 1300,-); in bruikleen aan het Centraal Museum, Utrecht, 1940; verkoop Sotheby’s Mak van Waay, 28 oktober 1975, lot 271; particuliere collectie, België.
ADRIAEN DE BAGHIJN – ZILVEREN ‘PAIR CASED’ ZAKHORLOGE MET AFBEELDING VAN EEN WALVISVANGST
(Werkzaam in Amsterdam 1710 – 1750)
Zilveren ‘pair cased’ zakhorloge met afbeelding van een walvisvangst
Gesigneerd: An D Baghijn, amsterdam
Diameter: 46 mm.
Dag- en nachthorloge met datumaanduiding. Het uurwerk is uitgevoerd in verguld koper, met vol platinewerk, spillegang, ketting en snek. De zilveren wijzerplaat is in champlevé-techniek, de onderzijde verbeeldt een walvisvangst, in het centrum een datumvenster. De binnen- en buitenkast zijn gladgepolijst en gemerkt met meesterteken ‘IR’ in ruit waaronder een lelie (= Jacob de Roosay, werkzaam 1692-1754 te Amsterdam).
Herkomst: Europese particuliere collectie
Literatuur: P. Dekker, ‘Rederijgeschenken bij onze oude Arctische walvisvaart’, in: De Blauwe Wimpel, augustus 1981, pp. 276-279; Jens Munk, Martin Frobisher en Godske Lindenau, Drie Uoyagien Gedaen na Groenlandt, Om te ondersoecken of men door de Naeuwte Hudsons soude konnen Seylen; om alsoo een Doorvaert na Oost-Indien te vinden. Gillis Joosten Saeghman, Amsterdam ca. 1660-1670, p. 13
IR. BAAIJ – ‘DE ZEVEN PROVINCIËN’
Model van het beroemde vlaggenschip van Michiel de Ruyter.
Het vlaggenschip was gebouwd door het Admiraliteitscollege op de Maze met als zetel Rotterdam
Afmeting
208 cm breed, 213 cm hoog en 81 cm diep. Inclusief tuigage en vlaggen.
Het model is ca. 100 jaar oud en gebouwd door de scheepsmodel- bouwer en restaurateur van het Rijksmuseum, Ir. F. Baaij.
Herkomst: Europese privé collectie
tweede keer dat we een model van vergelijkbare kwaliteit hebben kunnen aankopen.
Literatuur:
– Maritieme encyclopedie, deel VII Tanker-zijzwaard
– Jaap R. Bruijn, Varend Verleden, 1998
– Ab Hoving, Cachet, tijdschrift voor kunstliefhebbers nr. 34 maart-mei 2006
Scheepsantiek
Onze collectie bestaat uit Nederlands en Vlaams scheepsantiek uit de 17e, 18e en 19e eeuw over scheepvaart en cartografie. Hieronder vindt u een overzicht van enkele werken die momenteel beschikbaar zijn.